آخرین مقالات
بروکر‌های پیشنهادی
استار تریدر
تبلیغ
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار مطلع شوید.

عقب‌نشینی بورس آمریکا با تشدید تورم و سقوط سهام تراشه‌سازان

Bear Market

بازارهای سهام آمریکا در پی انتشار داده‌های تورمی فراتر از انتظار و تأثیر اختلالات انرژی ناشی از جنگ ایران، با افت مواجه شدند. در این میان، فروش گسترده سهام تراشه‌سازان و افزایش قیمت نفت خام به بالای ۱۰۲ دلار، به نگرانی‌های تورمی دامن زده است.

انتشار آمار فراتر از انتظار تورم هسته، روند صعودی بازار سهام را متوقف کرد و باعث افت شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500) از سقف تاریخی خود شد. همزمان با عقب‌نشینی وال‌استریت، اوراق قرضه نیز تحت تأثیر داده‌های تورمی و اختلالات انرژی مرتبط با جنگ ایران با کاهش مواجه شدند.

بازگشت نگرانی‌های تورمی موجب افزایش بازده اوراق خزانه‌داری شد و معامله‌گران گمانه‌زنی‌ها برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال ۲۰۲۷ را بالا بردند. در این میان، سهام شرکت‌های فناوری که پیشران رشد اخیر بازار بودند، به‌ویژه تراشه‌سازان به شدت تحت فشار قرار گرفتند. این شرکت‌ها که طی تنها شش هفته با رشد چشمگیر ۷۰ درصدی همراه شده بودند، اکنون با توجه به تداوم درگیری‌ها و تهدیدات تورمی، وارد فاز اصلاح قیمتی شده‌اند.

داده‌های اقتصاد کلان نشان می‌دهد که تورم آمریکا در ماه آوریل به دلیل افزایش هزینه‌های بنزین و مواد غذایی شتاب گرفته است. این افزایش هزینه‌ها از رشد دستمزدها پیشی گرفته و فشار مضاعفی بر مصرف‌کنندگان وارد کرده است.

مهم‌ترین آمار و عملکردهای بازار به شرح زیر است:

  • شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI): افزایش ۳.۸ درصدی در مقیاس سالانه (سریع‌ترین سرعت رشد از سال ۲۰۲۳)
  • تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی): رشد ۲.۸ درصدی
  • نفت خام آمریکا: صعود به بالای ۱۰۲ دلار در هر بشکه
  • شاخص نزدک ۱۰۰ (Nasdaq 100): کاهش نزدیک به ۱ درصدی
  • شاخص شرکت‌های تراشه‌ساز: ثبت افت ۳ درصدی
کانال تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرمخاطب ترین‌ها