اخبار فوری فارکس | کامودیتی | ارز دیجیتال | تحلیل فوری اخبار
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار بروکر‌ها مطلع شوید

اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا: تورم سال بعد به ۲ درصد می‌رسد

به گفته فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا، انتظار می‌رود تورم تا سال ۲۰۲۵ به هدف تعیین ‌شده برسد. بر اساس آخرین داده‌ها، نرخ تورم پایه که شامل مواد غذایی و انرژی نمی‌شود، در ماه سپتامبر به ۲.۷ درصد کاهش یافته است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۴.۵ درصد بود.

همچنین، شاخص مولفه‌های مشترک و پایدار تورم (PCCI) در ماه سپتامبر به ۱.۹ درصد رسید و از پایان سال ۲۰۲۳ در حدود ۲ درصد ثابت باقی مانده است. این در حالی است که عوامل غیرپایدار و خاص همچنان باعث افزایش تورم در بخش خدمات شده‌اند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود تورم در بخش خدمات نیز به مرور کاهش یابد، به طوری که PCCI برای خدمات در حال حاضر به ۲.۴ درصد رسیده است.

فشارهای ناشی از رشد دستمزدها همچنان بالا است و در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به ۴.۵ درصد رسیده؛ هرچند این رقم در مقایسه با اوج ۵.۶ درصدی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. نکته مهم این است که توافقات جدید دستمزد در سال ۲۰۲۴ نشان‌دهنده کاهش قابل توجه در رشد ساختاری دستمزدها نسبت به توافقات امضا شده در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که رشد دستمزدها در سال ۲۰۲۵ نیز با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد.

به گفته لین، سال ۲۰۲۴ به‌عنوان «سال گذار» در نظر گرفته می‌شود که همچنان برخی از عوامل گذشته در آن نقش دارند، اما روند کاهش تورم همچنان قوی و در مسیر درست است. همچنین، شاخص‌های پیش‌نگر نیز از کاهش بیشتر فشارهای دستمزدها تا سال ۲۰۲۵ حمایت می‌کنند.

لین خاطرنشان کرده که هر یک از شاخص‌های زیربنایی تورم که توسط بانک مرکزی اروپا بررسی می‌شوند، کاهش قابل توجهی را از زمان اوج‌گیری تورم پس از همه‌گیری نشان داده‌اند. این شاخص‌ها در حال حاضر در محدوده ۱.۹ تا ۲.۸ درصد نوسان دارند که نسبت به محدوده ۳.۴ تا ۷.۵ درصد در دوران اوج، به طور چشمگیری کاهش یافته است.

برخی از مقامات دیگر بانک مرکزی اروپا اظهار کرده‌اند که انتظار دارند تورم تا پایان سال ۲۰۲۵ به هدف تعیین ‌شده برسد، اگرچه لین وارد جزئیات زمانی نشده است. با این حال، ارائه کلی این داده‌ها نشان‌دهنده کاهش مستمر تورم است. در عین حال، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی اروپا هنوز متوجه نشده است که باید نرخ بهره را سریع‌تر کاهش دهد تا با این کاهش تورم همگام شود.

عضو کانال تلگرامی اخبار و تحلیل فوری فارکس و انس طلا شوید

پرمخاطب ترین‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *