اخبار فوری فارکس | کامودیتی | ارز دیجیتال | تحلیل فوری اخبار
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار بروکر‌ها مطلع شوید

سیاست‌گذاری پولی ناکافی بانک مرکزی اروپا: تهدیدی برای رشد اقتصادی

به نظر می‌رسد که بانک مرکزی اروپا (ECB) در مواجهه با چالش‌های اقتصادی ناحیه یورو، سیاست‌گذاری پولی خود را به طور مؤثری تنظیم نکرده است.

بانک مرکزی اروپا در نشست پولی اخیر خود، علی‌رغم اذعان به ریسک‌های نزولی برای رشد اقتصادی و تورم، اقدامات عملی کافی برای مقابله با این چالش‌ها اتخاذ نکرد. در جریان این نشست، یورو نسبت به دلار آمریکا کاهش یافت. این افت، هم به دلیل عملکرد بهتر اقتصاد آمریکا و هم به دلیل عدم اقدامات قاطع ECB در جهت تقویت یورو رخ داد.

به رغم تأکید بر داده‌های اقتصادی و اشاره به علائم ضعف در رشد و تورم، ECB تعهدی برای اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی‌تر نشان نداد. این بانک مرکزی حتی بحث کاهش نرخ بهره به میزان 0.5 درصد را نیز مطرح نکرد.

در حالی که نرخ سپرده‌گذاری ECB در حال حاضر در سطح 3.25 درصد قرار دارد، تورم در ناحیه یورو به سمت هدف خود پیش می‌رود. این نرخ بهره بالا برای اقتصاد ناحیه یورو که با چالش‌های رشد و تورم پایین مواجه شده، بسیار انقباضی است.

اگرچه ریسک رکود اقتصادی در ناحیه یورو بالا رفته، اما احتمال بیشتری وجود دارد که این ناحیه در دام رشد و تورم پایین گرفتار شود. شایان ذکر است فشارهای مالی دولت‌های اروپایی در سال‌های آینده، این وضعیت را تشدید خواهد کرد.

در حالی که ECB نیازی به کاهش نرخ بهره به میزان 0.5 درصد در نشست اخیر نداشت، اما می‌توانست با صحبت از یک سیاست‌گذاری پولی انبساطی‌تر، بازارها را به آینده‌ای مثبت‌تر امیدوار کند. در مقابل، فدرال رزرو آمریکا، با وجود اقتصاد قوی‌تر، اقدامات انبساطی بیشتری را انجام داده است.

اگرچه نرخ‌های بهره بالاتر معمولاً برای ارزهای ملی مفید است، اما در ناحیه یورو این قاعده صدق نمی‌کند. بازارها معتقدند که ECB در سیاست‌گذاری پولی خود عقب ‌مانده است و بنابراین مجبور خواهد شد در آینده نرخ‌های بهره را بیشتر کاهش دهد و برای مدت طولانی‌تری آن‌ها را در سطح پایین نگه دارد. این امر ریسک بازگشت ناحیه یورو به دوران رشد و تورم پایین را افزایش می‌دهد.

عضو کانال تلگرامی اخبار و تحلیل فوری فارکس و انس طلا شوید

پرمخاطب ترین‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *