اخبار فوری فارکس | کامودیتی | ارز دیجیتال | تحلیل فوری اخبار
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار بروکر‌ها مطلع شوید

فیچ: افزایش تنش‌ها در منطقه باعث بالا رفتن قیمت نفت شده است

در پی افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه، شاهد افزایش هزینه ریسک‌های ژئوپلیتیکی در بازار نفت هستیم. این هزینه‌ها که در بیشتر سال جاری نسبتاً مهار شده بود، اکنون موجب نوسان ۵ تا ۱۰ دلاری در قیمت هر بشکه نفت خام شده است.

پیش از این، این نوسانات در محدوده ۳ تا ۵ دلار بود. یکی از عوامل اصلی این تغییر، افزایش ریسک گسترش درگیری‌های منطقه‌ای است که ممکن است عرضه نفت از کشورهایی نظیر ایران را مختل کند.

این مسئله موجب شده قیمت نفت که در هفته‌های اخیر به حدود ۷۰ دلار کاهش یافته بود، به بازه ۷۸ تا ۸۰ دلار بازگردد. با این حال، این قیمت‌ها همچنان پایین‌تر از میانگین قیمت‌های سه‌ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۴ هستند و به دلیل ضعف تقاضا و عرضه در بازار جهانی همچنان فشار بر قیمت‌ها وجود دارد.

بازار جهانی نفت همچنان با مازاد عرضه ساختاری مواجه است که به‌نظر می‌رسد عامل اصلی تأثیرگذار بر بازار باشد، حتی با وجود افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک. ظرفیت تولید نفت اوپک همچنان بیش از ۵ میلیون بشکه در روز بوده و ۲.۲ میلیون بشکه در روز از کاهش‌های داوطلبانه تولید قرار است به تدریج تا پایان سال جاری بازگردانده شود.

از سوی دیگر، عرضه کشورهای غیر اوپک همچنان رو به افزایش است و رشد تقاضا در چین نیز به دلیل ضعف اقتصادی و تغییرات در سبد انرژی این کشور، بسیار کند باقی مانده است. همچنین، احتمالاتی وجود دارد که اختلالات تولید نفت لیبی نیز برطرف شود.

در سناریوی فعلی، انتظار می‌رود میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۵ به حدود ۷۰ دلار در هر بشکه برسد. این پیش‌بینی بیشتر بر اساس عوامل اساسی عرضه و تقاضا و ریسک‌های نزولی موجود در بازار انجام شده است.

عضو کانال تلگرامی اخبار و تحلیل فوری فارکس و ارز دیجیتال شوید

پرمخاطب ترین‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *