اخبار فوری فارکس | کامودیتی | ارز دیجیتال | تحلیل فوری اخبار
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار بروکر‌ها مطلع شوید

نظرسنجی چشم‌انداز کسب‌و‌کار بانک مرکزی کانادا می‌گوید تقاضا ضعیف است

گزارش جدید نظرسنجی «چشم‌انداز تجاری بانک کانادا» برای سه‌ماهه سوم 2024 نشان می‌دهد که تقاضا در بازار کسب‌وکارها همچنان ضعیف است. شاخص کلیدی این نظرسنجی همچنان در محدوده منفی قرار دارد و بر ضعف جدی در کسب‌وکارها تأکید می‌کند. شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که همچنان با ظرفیت مازاد مواجه‌اند و رشد قیمت‌ها به کاهش ادامه می‌دهد، هرچند تغییر چشمگیری نسبت به سه‌ماهه قبل مشاهده نشده است.

رشد ضعیف فروش که به دلیل تورم قبلی و افزایش نرخ بهره ایجاد شده، همچنان به اقتصاد و به ویژه بودجه مصرف‌کنندگان فشار می‌آورد؛ هرچند انتظار می‌رود رشد فروش همچنان پایین‌تر از متوسط باشد، اما در این فصل با امید به کاهش نرخ‌ بهره کمی بهبود یافته است. در این گزارش، شاخص رشد فروش از 1 به 13 افزایش پیدا کرده است.

در بازار کار، فشارها همچنان در حال کاهش است و کمتر از گذشته کمبود نیروی کار گزارش می‌شود. به همین ترتیب، سرمایه‌گذاری و استخدام همچنان ضعیف است. در این دوره، رشد سرمایه‌گذاری از 11 به 9 کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که رشد دستمزدها نیز به تدریج کاهش یابد.

شرکت‌ها انتظار دارند که نرخ رشد قیمت مواد اولیه و قیمت‌های فروش کاهش پیدا کند. این نکته نشان می‌دهد که انتظارات تورمی در محدوده هدف 2 تا 3 درصدی بانک مرکزی کانادا قرار دارد و بیشتر شرکت‌ها معتقدند که تورم در دو سال آینده بین 2 تا 3 درصد خواهد بود.

با توجه به اینکه شاخص قیمت مصرف‌کننده هم‌اکنون به 2 درصد رسیده است، بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که نیازی به حفظ نرخ‌ بهره بانک مرکزی کانادا در سطح بالای کنونی وجود ندارد. در جلسه آتی بانک مرکزی کانادا، انتخاب بین افزایش 25 یا 50 نقطه‌پایه مطرح است و دلایل قوی‌تری برای کاهش 0.5 درصدی وجود دارد. با این حال، به دلیل بهبود جزئی در انتظارات فروش، ممکن است بانک مرکزی کانادا در تصمیم‌گیری خود کمی محتاط‌تر عمل کند.

در همین حال، نظرسنجی از مصرف‌کنندگان نشان‌دهنده کاهش انتظارات تورمی بوده، اما این با بهبود احساسات مرتبط با فشارهای مالی همراه شده است. با این حال، نگرانی‌ها در بازار کار رو به افزایش است.

برخی از یافته‌های کلیدی این نظرسنجی مصرف‌کنندگان عبارتند از:

  • بهبود در شاخص‌های استرس مالی: 44 درصد از مصرف‌کنندگان نسبت به 17 درصد در سه‌ماهه دوم، کاهش نرخ‌ بهره را احساس کرده‌اند.
  • نزدیک به نیمی از افراد همچنان انتظار وقوع رکود اقتصادی در سال آینده را دارند.
  • انتظارات برای رشد دستمزدها برای اولین بار از سه‌ماهه دوم 2023 کاهش یافته است.
  • احتمال تغییر شغل در حال کاهش است.
  • گزارش‌های مربوط به وخامت بازار کار برای جوانان بیشتر از سایر گروه‌ها است.
  • تمایل به خرید خانه همچنان در سطح متوسط باقی مانده است و تنها 8 درصد از کسانی که خریدار نیستند، اعلام کرده‌اند که در صورت کاهش بیشتر نرخ بهره، به خرید مسکن فکر خواهند کرد.

عضو کانال تلگرامی اخبار و تحلیل فوری فارکس و انس طلا شوید

پرمخاطب ترین‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *