اخبار فوری فارکس | کامودیتی | ارز دیجیتال | تحلیل فوری اخبار
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار بروکر‌ها مطلع شوید

چه انتظاری از نشست بانک مرکزی کانادا داریم؟

نشست پولی بانک مرکزی کانادا قرار است روز چهارشنبه برگزار شود و به نظر می‌رسد کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره تقریباً قطعی باشد. این کاهش اولین کاهش بزرگ در چرخه‌ تسهیل پولی بانک مرکزی کانادا به شمار می‌رود که از ماه ژوئن آغاز شده و تاکنون شامل سه کاهش 0.25 درصدی بوده است.

بازارها نیز احتمال کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره در نشست آتی بانک مرکزی کانادا را 90 درصد ارزیابی کرده و برخی از بانک‌های بزرگ کانادایی، از جمله CIBC، حتی احتمال کاهش 0.75 درصدی را نیز مطرح کرده‌اند. با این حال، مهم‌تر از نشست چهارشنبه، مسیر آینده نرخ بهره بانک مرکزی کانادا است.

بازار انتظار دارد نرخ بهره بانک مرکزی کانادا تا پایان سال جاری 0.79 درصد دیگر کاهش یابد که به احتمال زیاد شامل یک کاهش 0.25 درصدی در نشست 11 دسامبر خواهد بود. همچنین، انتظار می‌رود نرخ بهره تا سال 2025 به تدریج 1 درصد دیگر کاهش یافته و به 2.5 درصد برسد.

این سطح از کاهش، نرخ بهره بانک مرکزی کانادا را به سطح خنثی قبل از دوران همه‌گیری خواهد رساند. برخلاف ایالات متحده که اقتصاد آن مقاومت بیشتری نشان داده، مصرف‌کنندگان کانادایی با مشکلات بیشتری مواجه هستند و تورم به 1.5 درصد در مقایسه سالانه کاهش یافته است..

با وجود اینکه کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره یک تصمیم منطقی برای بانک مرکزی کانادا به نظر می‌رسد، نگرانی‌ها همچنان باقی است که این میزان کافی نباشد.

بازار مسکن کانادا، به خصوص در مناطق انتاریو و بریتیش کلمبیا، با مشکلاتی روبرو است و فروش خانه‌های جدید به پایین‌ترین سطح در 30 سال گذشته رسیده است. این وضعیت می‌تواند ضربه‌ای جدی به تولید ناخالص داخلی کشور وارد کند، به ویژه با کاهش در مهاجرت که ممکن است در سال‌های آینده تشدید شود.

امید بانک مرکزی کانادا این است که کاهش نرخ بهره بتواند حداقل بازار مسکن را قدرت ببخشد، اما احتمالا این اتفاق رخ ندهد. وام‌های مسکن در کانادا بر اساس بازده اوراق قرضه 5 ساله قیمت‌گذاری می‌شوند و بازده این اوراق اخیراً افزایش یافته است، حتی با وجود سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی کانادا.

اگر فرود سخت در اقتصاد کانادا محقق شود، بانک مرکزی این کشور ممکن است نرخ‌ بهره خود را تا 1 درصد کاهش دهد. در این صورت، احتمال افزایش جفت‌ارز USDCAD تا 1.45 وجود دارد.

شایان ذکر است این کاهش نرخ بهره کمکی به نرخ‌های وام مسکن نخواهد کرد، زیرا احتمال دارد بازده اوراق 5 ساله به دلیل نگرانی از ریسک‌های تورمی افزایش یابد. همچنین، تا سال 2027، نرخ‌های وام مسکن که زیر 2 درصد بوده‌اند، تجدید نظر خواهند شد که این موضوع می‌تواند مصرف داخلی را تحت فشار قرار دهد.

خبر خوب برای بانک مرکزی کانادا این است که بازار کار هنوز دچار فروپاشی نشده، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که تغییرات سیاسی و اخراج‌های بزرگ در بخش دولتی، به ویژه در صورت تغییر دولت، احتمالا تعادل را برهم زند.

عضو کانال تلگرامی اخبار و تحلیل فوری فارکس و انس طلا شوید

پرمخاطب ترین‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *