اخبار فوری فارکس | کامودیتی | ارز دیجیتال | تحلیل فوری اخبار
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار بروکر‌ها مطلع شوید

دلار آمریکا همچنان از عوامل حمایتی بهره‌مند است

در شرایط کنونی، عوامل اصلی بازار همچنان به تقویت دلار آمریکا کمک می‌کنند. اگرچه ممکن است امروز اندکی از این روند کاهش یابد، اما ریسک‌ها همچنان به نفع افزایش ارزش دلار تا زمان انتخابات ایالات متحده باقی می‌مانند. در همین حال، بازارها انتظار دارند بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را به میزان ۰.۵ درصد کاهش دهد، اما احتمال کاهش ۰.۲۵ درصدی کمتر از آنچه باید، در نظر گرفته شده است.
مکلم، رئیس بانک مرکزی کانادا

دلار آمریکا

دلار آمریکا همچنان از مجموعه‌ای از عوامل حمایتی بهره‌مند است. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا از ابتدای هفته ۱۵ نقطه پایه افزایش یافته و نرخ بهره ۲ ساله نیز به تدریج در حال افزایش است. قیمت نفت در حال بازگشت است و نزدیکی به یک انتخابات بسیار رقابتی در آمریکا می‌تواند موجب کاهش ریسک‌پذیری و تغییر موقعیت‌های سرمایه‌گذاری شود. این شرایط احتمالاً به نفع دلار خواهد بود.

پیش‌بینی شده است که نوسانات ضمنی یک‌ماهه در ارزهای وابسته به دلار (USD crosses) به دلیل شرایط انتخابات پیش‌رو گران‌تر از نوسانات تاریخی باشد. همچنین، کاهش نقدینگی در بازار ارز ممکن است باعث شود ارزهای کمتر نقدشونده مانند کرون نروژ (NOK) عملکرد ضعیفی داشته باشند.

در میان جفت‌ارزهای گروه ده (G10)، جفت ارز USDJPY به دلیل افزایش بازده اوراق آمریکا و ریسک‌های سیاسی داخلی ژاپن جالب‌توجه است. با عبور از سطح میانگین ۲۰۰ روزه در 151.3، احتمال افزایش ارزش دلار تا سطح 155.0 وجود دارد. عدم مداخله کلامی مقامات ژاپنی تا کنون موجب افزایش اعتماد فروشندگان سفته‌باز شده، اما ممکن است هرگونه مداخله جدید در بازار ارز توسط ژاپن، اصلاح قابل توجهی در ارزش این جفت ارز ایجاد کند.

در آمریکا، داده‌های اقتصادی محدود است و امروز تنها درخواست‌های وام مسکن و فروش خانه منتشر می‌شود. همچنین، گزارش Beige Book فدرال رزرو که اهمیت بیشتری پیدا کرده است، امروز منتشر خواهد شد و ممکن است تأثیری بر بازار داشته باشد.

در مورد اظهارنظرهای مقامات فدرال رزرو، امروز از بومن و بارکین سخنرانی دارند که بومن از جمله اعضای هاوکیش این نهاد محسوب می‌شود. اگرچه ممکن است دلار امروز کمی از شتاب خود را از دست بدهد، اما همچنان به نظر می‌رسد که ریسک‌ها به نفع افزایش ارزش دلار تا زمان انتخابات آمریکا باشد.

DXY

یورو

جفت‌ارز EURUSD به طور موقت به زیر سطح 1.0800 سقوط کرد و ممکن است برای مدت کوتاهی در این محدوده تثبیت شود. اما احتمال بازگشت پایدار ارزش یورو ضعیف است، زیرا اختلاف نرخ مبادله دوساله بین دلار و یورو به بیشترین میزان خود از ماه مه رسیده (145نقطه پایه) و در کوتاه‌مدت، هیچ عامل مشخصی برای کاهش این فاصله دیده نمی‌شود.

یکی از دلایل این وضعیت این است که مقامات بانک مرکزی اروپا پس از آخرین نشست، مواضع کاهشی (داویش) اتخاذ کرده‌اند. حتی اعضای هاوکیش، مانند هولزمان از اتریش، از مخالفت با پیش‌بینی‌های بازار برای کاهش‌های پیاپی نرخ بهره تا اواسط سال 2025 خودداری کرده‌اند. رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد، نیز در مصاحبه تلویزیونی خود روز گذشته بر لحن داویش خود تأکید کرد.

امروز در منطقه یورو، شاخص اطمینان مصرف‌کننده برای ماه اکتبر منتشر خواهد شد و تعدادی از مقامات ECB از جمله لاگارد و اقتصاددان ارشد بانک، لین، سخنرانی خواهند کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که بازارها دیگر توجه زیادی به این اظهارات نکنند، زیرا پیام کلی سیاست‌گذاری روشن است. اگر شاخص مدیران خرید (PMI) به طور غیرمنتظره‌ای رشد نکند، ECB احتمالاً به کاهش نرخ‌ بهره ادامه خواهد داد و نرخ‌های مبادله کوتاه‌مدت یورو همچنان محدود خواهند ماند. پیش‌بینی می‌شود که جفت‌ارز EURUSD تا قبل از انتخابات آمریکا به سطح 1.07 برسد.

EURUSD

در سایر نقاط اروپا، همچنان برای پوند انگلیس (استرلینگ) ریسک‌های نزولی مشاهده می‌شود، به‌ویژه با توجه به سخنرانی‌های رئیس بانک مرکزی انگلستان، اندرو بیلی، در روزهای آینده و اعلام بودجه بریتانیا در هفته آینده. احتمالاً نرخ برابری GBPUSD (Cable) تا پایان ماه به 1.28 برسد.

GBPUSD

دلار کانادا

بازارها انتظار دارند که بانک مرکزی کانادا امروز نرخ بهره را ۴۵ نقطه پایه کاهش دهد. دلیل این انتظار، کاهش نرخ تورم به زیر هدف و رشد ضعیف اقتصادی است که نیاز به کاهش سریع‌تر نرخ بهره به سطح خنثی، یعنی ۰.۵ درصد، دارد.

با این حال، تحلیل‌گران معتقدند که احتمال کاهش ۲۵ نقطه پایه نرخ بهره کمی بیشتر است. یکی از دلایل این امر این است که شاخص‌های تورم هسته در ماه سپتامبر کاهش بیشتری نشان ندادند و بازار کار نیز بهبود یافت و نرخ بیکاری اندکی کاهش پیدا کرد. همچنین، شاخص چشم‌انداز تجاری بانک مرکزی کانادا نشان‌دهنده بهبود انتظارات فروش در سه‌ماهه سوم است. اگر شرایط برای ادامه کاهش نرخ بهره باقی بماند، شاید نیازی به کاهش بیش از حد نرخ بهره نباشد.

یکی دیگر از پیچیدگی‌های تصمیم‌گیری بانک مرکزی کانادا، تغییر انتظارات مربوط به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا است. برخی از اعضای کمیته بازار باز فدرال (FOMC) اکنون نسبت به کاهش‌های پیاپی تا پایان سال تردید دارند. اگرچه بانک مرکزی کانادا استقلال خود از فدرال رزرو را حفظ کرده است، اما فاصله زیاد بین نرخ‌های بهره آمریکا و کانادا می‌تواند نامطلوب باشد، زیرا این امر می‌تواند منجر به تضعیف دلار کانادا و افزایش هزینه‌های واردات شود.

به طور کلی، عوامل کلان اقتصادی و تغییرات اخیر در انتظارات مربوط به فدرال رزرو، احتمال کاهش ۲۵ نقطه پایه نرخ بهره را بیشتر می‌کنند. اگر بانک مرکزی کانادا تصمیم به کاهش ۵۰ نقطه پایه بگیرد، ممکن است دلیل آن جلوگیری از ناامیدی بازار باشد. در بازار ارز، ریسک‌ها به نفع دلار کانادا است. کاهش نرخ بهره ممکن است به دلار کانادا ضربه بزند، اما احتمالاً بانک مرکزی کانادا نمی‌خواهد انتظارات برای کاهش‌های پیاپی ۵۰ نقطه پایه را تأیید کند.

USDCAD

منبع: ING

عضو کانال تلگرامی اخبار و تحلیل فوری فارکس و انس طلا شوید

پرمخاطب ترین‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *