اخبار فوری فارکس | کامودیتی | ارز دیجیتال | تحلیل فوری اخبار
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار بروکر‌ها مطلع شوید

دلار در برابر نوسانات بازار ارز مقاومت می‌کند

در صورت‌جلسه اخیر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا بر لزوم بازنگری در سیاست‌های پولی محدودکننده خود تأکید کرده است. با این حال، هنوز نشانه‌ای از تصمیم فوری برای کاهش نرخ بهره به چشم نمی‌خورد. همان‌طور که فدرال رزرو اعلام کرده، اختلاف در نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت از عوامل کلیدی تقویت دلار است و انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده هسته‌ای برای سپتامبر می‌تواند این روند را ادامه دهد.

دلار آمریکا

صورت‌جلسه سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) نشان می‌دهد فدرال رزرو عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد، حتی با وجود کاهش ۵۰ نقطه پایه‌ که اخیرا انجام داد. در صورت‌جلسه اشاره شده که ترس از تورم کاهش یافته و نرخ بیکاری در حال افزایش است؛ بنابراین، یک رویکرد مدیریت ریسک و بازنگری در سیاست‌ها ضروری است. هیچ نشانه قوی‌ای از سرعت کاهش نرخ بهره به سطوح کمتر محدودکننده وجود ندارد و این روند وابسته به داده‌های اقتصادی خواهد بود.

بازارهای نرخ بهره نیز واکنش زیادی به انتشار این صورت‌جلسه نشان ندادند و سود اوراق کوتاه‌مدت تنها ۲ تا ۳ نقطه پایه افزایش یافت. دلیل این واکنش محدود این است که از اواخر سپتامبر، بازارها خود را با نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت ایالات متحده تطبیق داده‌اند. نرخ ترمینال فدرال رزرو در این چرخه تسهیل پولی، طی چند هفته گذشته ۵۰ نقطه پایه بالاتر رفته است و این به نفع دلار بوده است. اختلافات نرخ‌های سوآپ دو ساله بین یورو و دلار نیز از ۸۵ به ۱۳۰ نقطه پایه افزایش یافته، که باعث شده نرخ جفت ارز EURUSD به ۱.۰۹ نزدیک شود.

سؤال اصلی این است که معامله‌گران از اینجا چه اقدامی خواهند کرد؟ آیا نرخ‌های کوتاه‌مدت ایالات متحده می‌توانند بیشتر افزایش یابند؟ پیش‌بینی می‌شود احتمالاً اینگونه نباشد، اما امروز ممکن است مشخص شود که آیا شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) آمریکا برای سپتامبر بالاتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود یا خیر. اگر این شاخص ۰.۳ درصد ماهانه افزایش یابد، شاید تأثیری بر تصمیم فدرال رزرو برای کاهش ۲۵ نقطه پایه‌ای در ماه نوامبر نداشته باشد، اما ممکن است به فدرال رزرو فضای کمتری برای تسهیل بیشتر بدهد. همچنین امروز دو سخنرانی دیگر از سوی مقامات فدرال رزرو، تام بارکین و جان ویلیامز، انجام خواهد شد که هر دو به عنوان طرفداران سیاست‌های انقباضی شناخته می‌شوند.

در نهایت، بازار ارز به دلیل اقدامات تحریک اقتصادی چین و ناپایداری در خاورمیانه همچنان نوسانی است. انتظار می‌رود وزارت دارایی چین روز شنبه انتشار اوراق قرضه جدید به ارزش ۲ تا ۴ تریلیون یوان را اعلام کند که از ارزهای مرتبط با کالاها حمایت می‌کند. با این حال، منحنی نزولی سود اوراق قرضه آمریکا همچنان عاملی منفی برای این ارزهاست.

در صورت رشد شاخص CPI هسته‌ آمریکا، شاخص دلار (DXY) ممکن است به محدوده ۱۰۳.۳۵ برسد. همچنین، عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی نیز می‌تواند به تقویت دلار کمک کند.

DXY

یورو

جفت ارز EURUSD همچنان تحت فشار قرار دارد. امروز صورتجلسه‌های نشست 11-12 سپتامبر بانک مرکزی اروپا (ECB) منتشر می‌شود که در آن نرخ بهره به میزان 25 نقطه پایه کاهش یافت، اما هیچ راهنمایی برای آینده‌ ارائه نشد. از آن زمان به بعد، داده‌های PMI سپتامبر در سراسر منطقه ضعیف بودند و سخنگویان ECB کاهش ریسک تورمی و افزایش ریسک رشد را تأیید کرده‌اند. بنابراین بازار اکنون به طور کامل کاهش نرخ بهره 25 نقطه پایه در اکتبر و دسامبر را پیش‌بینی می‌کند و این اختلاف نرخ‌های مبادله‌ای EUR:USD را گسترده نگه داشته است. به نظر نمی‌رسد که امروز انتشار صورتجلسه‌ها بتواند انتظارات برای کاهش نرخ بهره ECB در هفته آینده را کاهش دهد – اما باید ببینیم.

جفت ارز EURUSD همچنان ضعیف است. از لحاظ تکنیکالی، به نظر می‌رسد که ممکن است به منطقه 1.0800 برسد. اما مطمئن نیستیم که بازدهی کوتاه‌مدت آمریکا محرک باشد؛ زیرا این بازدهی‌ها به سرعت زیاد شده‌اند. چیزی که می‌تواند محرک باشد، افزایش قیمت انرژی است و به همین دلیل تنش در خاورمیانه می‌تواند نیاز به پریمیوم ریسک بیشتری برای یورو ایجاد کند.

EURUSD

منبع: ING

عضو کانال تلگرامی اخبار و تحلیل فوری فارکس و ارز دیجیتال شوید

پرمخاطب ترین‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *