اخبار فوری فارکس | کامودیتی | ارز دیجیتال | تحلیل فوری اخبار
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار بروکر‌ها مطلع شوید

رابطه دلار و داده‌های اقتصادی ضعیف‌تر می‌شود

پس از انتشار داده‌های اخیر شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده و اظهار نظر مقامات فدرال رزرو، به نظر می‌رسد که فدرال رزرو برنامه‌ای برای تغییر سیاست‌های پولی خود ندارد. این موضوع باعث شده است تا عواملی مانند تنش‌های خاورمیانه و سیاست‌های محرک اقتصادی چین نقش مهم‌تری در تغییرات ارزش دلار ایفا کنند، و همچنان ریسک‌های موجود به نفع افزایش ارزش دلار است.

دلار آمریکا

با توجه به داده‌های اخیر اقتصادی آمریکا، سیگنال‌های متناقضی به فدرال رزرو و بازارها ارسال شده است. اگرچه نرخ تورم (CPI) بالاتر از حد انتظار بوده و نرخ تورم پایه از ۳.۲٪ به ۳.۳٪ در سال افزایش یافته است، اما واکنش بازار ارز به دلیل برخی عوامل محدود شده است.

یکی از دلایل عدم واکنش قوی دلار به این داده‌ها، تمرکز شدید فدرال رزرو و بازارها بر بازار کار است، که موجب شده داده‌های CPI تأثیر کمتری داشته باشند. همچنین افزایش غیرمنتظره مدعیان بیکاری، که احتمالاً به دلیل شرایط آب و هوایی شدید بوده است، تأثیر منفی بر ارزش دلار داشته است.

از سوی دیگر، امکان کاهش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو محدود است و بازارها تنها ۴۵ نقطه پایه کاهش تا پایان سال را پیش‌بینی می‌کنند. سه تن از اعضای فدرال رزرو (جان ویلیامز، اوستن گولزبی، و تام بارکین) واکنش زیادی به داده‌های تورمی نشان نداده‌اند، در حالی که تنها رافائل بوستیک، که موضعی هاوکیش دارد، از توقف کاهش نرخ بهره حمایت می‌کند.

همچنین، با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، رابطه بین داده‌های اقتصادی و نرخ بهره با دلار احتمالاً ضعیف‌تر خواهد شد. حرکات اخیر بازار این دیدگاه را تأیید می‌کند و اکنون توجه بیشتری به تحولات خارجی مانند نوسانات قیمت نفت و رویدادهای خاورمیانه، به‌ویژه پاسخ احتمالی اسرائیل به ایران، معطوف است. این تنش‌ها می‌تواند تأمین نفت را مختل کرده و موجب حمایت از دلار شود.

علاوه بر این، فردا قرار است چین بسته‌ای محرک اقتصادی جدید به ارزش حدود ۲ تریلیون یوان اعلام کند. واکنش بازار به این بسته احتمالاً به اهداف این هزینه‌ها، به ویژه در بخش مصرف، بستگی خواهد داشت. هرچند ممکن است بازارها هنوز آماده نباشند که نرخ برابری دلار به یوان (USDCNY) را به زیر ۷.۰ کاهش دهند.

در مجموع، پیش‌بینی می‌شود که ارزش دلار در کوتاه‌مدت با قدرت به سطح ۱۰۳.۵۰ در شاخص دلار (DXY) برسد.

DXY

یورو

جفت ارز EURUSD در محدوده ۱.۰۹ تا ۱.۱۰ تثبیت شده، اما همچنان با ریسک‌های نزولی مواجه است. اختلاف نرخ بهره دو ساله بین دلار و یورو که به ۱۳۰ نقطه پایه رسیده، با سطوح زیر ۱.۰۹ مطابقت دارد. علاوه بر این، تنش‌های خاورمیانه می‌تواند اثرات منفی بیشتری برای یورو، که ارز حساس به چرخه اقتصادی و نفت است، به همراه داشته باشد.

تحولات آخر هفته در چین احتمالاً برای چشم‌انداز کوتاه‌مدت جفت ارز EURUSD اهمیت زیادی خواهد داشت؛ زیرا یورو معمولاً به اخبار مثبت از چین واکنش خوبی نشان می‌دهد. خبرهای مثبت از پکن می‌تواند در اوایل هفته آینده به حمایت از یورو و تثبیت آن در سطح ۱.۰۹ کمک کند.

EURUSD

در همین حال، تقویم اقتصادی منطقه یورو ورودی‌های زیادی برای بازار فراهم نمی‌کند و بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز در دوره سکوت پیش از نشست هفته آینده خود قرار دارد. صورت‌جلسه اخیر ECB هم اطلاعات زیادی درباره نشست اکتبر ارائه نکرد، به‌ویژه با توجه به داده‌های تورمی اخیر. اگرچه احتمال کاهش نرخ بهره نباید کاملاً نادیده گرفته شود، اما برای بانک مرکزی اروپا بسیار جسورانه خواهد بود که از کاهش نرخ بهره خودداری کند، زیرا بازارها و اجماع کلی همگی با کاهش ۲۵ نقطه پایه هم‌نظر هستند.

در بریتانیا، ارقام رشد اقتصادی ماه اوت کمی کمتر از حد انتظار بوده است. تولید ناخالص داخلی ۳ ماهه به ۰.۲ درصد کاهش یافته و تولید صنعتی نیز با ۱.۶ درصد کاهش سالانه، نسبتاً ضعیف بوده است. این داده‌ها در اولویت دوم برای بانک مرکزی انگلستان هستند و تأثیر چندانی بر پوند نداشته‌اند، اما ممکن است به روایت اخیر مبنی بر ضرورت تجدیدنظر در کاهش نرخ بهره کمک کنند. با این حال، اخبار امیدوارکننده درباره شاخص قیمت مصرف‌کننده خدمات در هفته آینده برای بازگرداندن جفت ارز EURGBP به بالای سطح ۰.۸۴ ضروری است.

EURGBP

دلار کانادا

آمار اشتغال کانادا برای ماه سپتامبر امروز منتشر می‌شود. انتظار می‌رود که آمار اشتغال کانادا با ۲۷ هزار شغل جدید، بهبود نسبی را نشان دهد و نرخ بیکاری از ۶.۶٪ به ۶.۷٪ افزایش یابد. اگر این ارقام با انتظارات بازار مطابقت داشته باشد، به احتمال زیاد بانک مرکزی کانادا در نشست ماه اکتبر به سرعت اقدام به کاهش ۵۰ نقطه پایه نخواهد کرد.

بازارها در حال حاضر ۴۸ واحد پایه کاهش برای نشست ۲۳ اکتبر و ۷۰ واحد پایه کاهش تا پایان سال را پیش‌بینی می‌کنند که به نظر نویسنده، این پیش‌بینی‌ها بیش از حد خوش‌بینانه و در جهت کاهش نرخ بهره است.

در نتیجه، فضایی برای تغییر موضع به سمت سیاست‌های انقباضی‌تر (هاوکیش) وجود دارد که می‌تواند به دلار کانادا کمک کند. با وجود افزایش قیمت نفت، دلار کانادا همچنان تحت فشار در برابر دلار آمریکا قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود که دلار کانادا در مقایسه با سایر ارزهای وابسته به کالاها عملکرد بهتری داشته باشد و ممکن است ارزش جفت‌ ارزهای AUDCAD و NZDCAD کاهش یابد، پیش از اینکه بسته محرک اقتصادی چین در آخر هفته به ارزهای استرالیایی و نیوزیلندی کمک کند.

AUDCAD

NZDCAD

منبع:  ING

عضو کانال تلگرامی اخبار و تحلیل فوری فارکس و انس طلا شوید

پرمخاطب ترین‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *