اخبار فوری فارکس | کامودیتی | ارز دیجیتال | تحلیل فوری اخبار
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار بروکر‌ها مطلع شوید

روند صعودی دلار همچنان ادامه دارد

در روزهای اخیر، افزایش بیش از انتظار فروش خرده‌فروشی در ایالات متحده و کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، روند صعودی دلار آمریکا را تقویت کرده است. این وضعیت باعث شده است که نرخ برابری دلار به ین ژاپن به بالای ۱۵۰ برسد که ممکن است صبر مقامات ژاپنی را به چالش بکشد. در عین حال، پوند انگلیس با وجود مقاومت نسبی، ممکن است در آینده نزدیک با افت مواجه شود. همچنین، یورو در برابر دلار با ریسک کاهش تا سطح ۱.۰۷ روبه‌رو است، به ویژه با توجه به احتمال اتخاذ موقعیت‌های دفاعی توسط سرمایه‌گذاران پیش از انتخابات آمریکا وجود دارد.

دلار آمریکا

دلار آمریکا

فروش خرده‌فروشی‌های ایالات متحده روز گذشته قوی‌تر از حد انتظار بود و همزمان با کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، این عوامل باعث تقویت بیشتر دلار شدند. در این راستا، نرخ برابری دلار به ین ژاپن (USDJPY) سرانجام از سطح ۱۵۰ عبور کرد. با این حال، انتظار نمی‌رود که این رشد به‌طور پیوسته ادامه یابد، چرا که احتمال دارد مقامات ژاپنی به مداخله کلامی بیشتری دست بزنند تا از کاهش بیش از حد ارزش ین جلوگیری کنند. بازارها باید بیشتر از قبل به نظرات مقامات ژاپنی درباره ارز توجه کنند، به ویژه به دلیل موفقیت اخیر بانک مرکزی ژاپن در مداخله ارزی داشته‌اند.

علاوه بر این، تا زمانی که بازارها به احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا اطمینان بیشتری پیدا نکنند، دلار به سختی با اصلاح نزولی روبه‌رو خواهد شد. یکی از ریسک‌ها این است که بازارها ممکن است یکی از کاهش‌های پیش‌بینی شده برای نوامبر یا دسامبر را کنار بگذارند، به‌ویژه اگر شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) و آمار اشتغال اکتبر بالاتر از حد انتظار باشد.

با این حال، یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های افزایشی برای دلار، انتخابات آمریکا است. به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به تاریخ ۵ نوامبر (روز انتخابات)، سرمایه‌گذاران برای کاهش ریسک‌های خود به سمت دلار متمایل شوند. انتظار می‌رود دلارهای استرالیا و نیوزیلند که به شدت تحت تأثیر تعرفه‌های چین هستند، با وجود اقدامات محرک اقتصادی پکن، بیشتر کاهش یابند. رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴ به ۴.۶٪ رسیده که اندکی بیشتر از پیش‌بینی ۴.۵٪ است.

در بازار ارزهای کالایی، انتظار می‌رود دلار کانادا عملکرد بهتری داشته باشد، به ویژه با توجه به احتمال کاهش غیرمنتظره ۲۵ نقطه پایه نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا در هفته آینده وجود دارد.

در ایالات متحده، امروز تقویم اقتصادی سبک است و تنها داده‌های مسکن مربوط به سپتامبر منتشر خواهد شد. توجه ما به سخنرانی‌های اعضای فدرال رزرو (رافائل بوستیک، نیل کاشکاری و کریستوفر والر) خواهد بود تا ببینیم آیا آنها با توجه به آمار خرده‌فروشی دیروز، رویکرد خود را به سمت سیاست‌های انقباضی‌تر تغییر می‌دهند یا خیر. شاخص دلار (DXY) ممکن است با اصلاحات کوچک و کوتاه‌مدت مواجه شود، اما به راحتی می‌توان آن را بالاتر از سطح ۱۰۴.۰ تا ۱۰۴.۵ در هفته‌های آینده دید.

DXY

یورو

لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در نشست خبری پس از جلسه بانک مرکزی لحن نسبتاً محتاطانه‌ای داشت و بر اعتماد بیشتر بانک به مسیر کاهش تورم تأکید کرد. او اظهار داشت که تصویر کلی فعالیت‌های اقتصادی تنها تا جایی بر تصمیمات سیاست‌گذاری تأثیر می‌گذارد که بر تورم اثر بگذارد، اما برداشت کلی این است که تمرکز بانک مرکزی به جای تورم به سمت رشد اقتصادی متمایل شده است. طبق تحلیل «کارستن برسکی»، کاهش تورم در ماه سپتامبر مطابق با پیش‌بینی‌های بانک مرکزی بوده، اما به نظر می‌رسد وضعیت بد شاخص مدیران خرید (PMI) باعث شده تا سیاست بانک به سمت رویکرد ملایم‌تر متمایل شود.

لاگارد چندین بار تأکید کرد که بانک مرکزی اروپا وابسته به داده‌های کلی است و نه فقط به یک داده، اما واکنش ملایم بانک به یک نظرسنجی از فعالیت‌های اقتصادی نشان‌دهنده توجه بیشتر به این داده‌ها است.

اگر تمرکز واقعاً به رشد اقتصادی تغییر کرده باشد، احتمالاً می‌توان نتیجه گرفت که بانک مرکزی اروپا به کاهش نرخ بهره ادامه خواهد داد؛ زیرا بهبود قابل توجهی در چشم‌انداز فعالیت‌های اقتصادی در کوتاه‌مدت انتظار نمی‌رود. بازارها هم با این نظر موافق هستند و پیش‌بینی می‌کنند که طی چهار جلسه آینده (دسامبر، ژانویه، مارس و آوریل) کاهش ۱۰۰نقطه پایه‌ای نرخ بهره صورت گیرد. این مقدار احتمالاً حداکثر میزان کاهش‌هایی است که بانک می‌تواند انجام دهد، و همچنین احتمال دارد که در پایان سال شاهد تغییراتی به سمت سیاست‌های انقباضی‌تر در نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت یورو باشیم.

اما در کوتاه‌مدت، یورو ضعیف‌تر شده و فضای محدودی برای بهبود دارد، زیرا اختلاف نرخ بهره دوساله بین دلار و یورو اکنون به ۱۴۰ نقطه پایه منفی رسیده است، که بیشترین فاصله از ماه مه تاکنون است. این وضعیت با نرخ برابری یورو به دلار (EURUSD) زیر ۱.۰۸۰ سازگار است و با توجه به اینکه ریسک‌ها به نفع دلار قوی‌تر به‌ویژه در آستانه انتخابات آمریکا متمایل هستند، رسیدن به سطح ۱.۰۷۰ تا پایان ماه بسیار محتمل است.

EURUSD

پوند انگلستان

داده‌های فروش خرده‌فروشی بریتانیا در ماه سپتامبر بهتر از حد انتظار بوده و پس از رشد مناسب در ماه اوت، نشانه دیگری از عملکرد نسبتاً خوب اقتصاد ارائه می‌دهد. مصرف‌کنندگان از رشد قوی دستمزدهای واقعی بهره‌مند شده‌اند، هرچند انتظار نمی‌رود که نرخ رشد مشاهده شده در نیمه اول سال در نیمه دوم تکرار شود. با این حال، داده‌های رشد اقتصادی برای بانک انگلستان (BoE) در حال حاضر اهمیت کمتری دارد. کاهش غیرمنتظره تورم در بخش خدمات این هفته بیشتر مورد توجه بوده و احتمال کاهش پیاپی نرخ بهره را افزایش داده است.

پوند انگلیس در برابر دلار، علی‌رغم کاهش غیرمنتظره تورم در بخش خدمات، مقاومتی بیش از حد انتظار نشان داده است. نرخ برابری پوند به دلار (Cable) در حدود ۱.۳۰ نوسان کرده و تاکنون نتوانسته است کاهش محسوسی داشته باشد. با این حال، به نظر می‌رسد که ریسک‌ها به سمت کاهش بیشتر پوند متمایل باشند.

حتی با پیش‌بینی کمتر از دو کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلستان تا پایان سال، اختلاف نرخ بهره دوساله بین پوند و دلار از ۵۵ نقطه پایه در ابتدای اکتبر به ۱۹ نقطه پایه کاهش یافته است. آخرین باری که این اختلاف در این سطح بود (اوایل اوت)، نرخ برابری پوند به دلار حدود ۱.۲۸ بود. اگر داده‌های اقتصادی آمریکا تغییرات بزرگی نداشته باشند، دلیلی برای جلوگیری از کاهش پوند به سطح ۱.۲۸ وجود ندارد.

GBPUSD

منبع: ING

عضو کانال تلگرامی اخبار و تحلیل فوری فارکس و انس طلا شوید

پرمخاطب ترین‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *