اخبار فوری فارکس | کامودیتی | ارز دیجیتال | تحلیل فوری اخبار
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار بروکر‌ها مطلع شوید

سرمایه‌گذاران در آستانه انتخابات آمریکا به خرید دلار روی آوردند

دیروز، ارزش دلار آمریکا به طور موقت تحت تأثیر کاهش قیمت نفت قرار گرفت، اما صبح امروز مجدداً تقویت شد. همچنان به نظر می‌رسد که ریسک‌ها به نفع تقویت بیشتر دلار در آستانه انتخابات ایالات متحده قرار دارند. در بریتانیا، کاهش غیرمنتظره تورم در بخش خدمات، فشار منفی بر پوند انگلیس وارد کرده است. پیش‌بینی می‌شود که در کوتاه‌مدت، با افزایش پیش‌بینی‌های بازار مبنی بر سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی، ارزش پوند با کاهش بیشتری روبه‌رو شود.

پوند انگلستان

دلار آمریکا

در هفته اخیر، کاهش شدید قیمت نفت به یکی از مهم‌ترین اخبار بازارهای جهانی تبدیل شد. این کاهش عمدتاً به دلیل برنامه‌های احتمالی اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه به ایران بوده است. نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که در برنامه‌ریزی این حمله، نگرانی‌های ایالات متحده مد نظر قرار خواهد گرفت و به‌خصوص تأسیسات نفتی و هسته‌ای ایران هدف قرار نخواهند گرفت. این مسئله، همراه با رشد اقتصادی ضعیف در چین و ناکامی در برخی سیاست‌های اقتصادی اخیر این کشور، موجب افت قیمت نفت شده است. با این حال، با کاهش نگرانی‌های مرتبط با خاورمیانه، انتظار می‌رود که قیمت نفت به ثبات برسد.

در همین حال، ارزش دلار آمریکا همچنان تقویت شده است. با وجود سبک بودن تقویم اقتصادی ایالات متحده و نبود داده‌های مهم، سرمایه‌گذاران به دنبال خرید دلار به عنوان پوشش ریسک در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند. این روند می‌تواند موجب تداوم تقویت دلار در روزهای آینده شود، به‌ویژه اگر داده‌های اقتصادی آینده مانند آمار فروش شاخص خرده‌فروشی ایالات متحده نتایج مثبتی را نشان دهند.

در دیگر نقاط جهان، کاهش تورم در کانادا به ۱.۶٪ (پایین‌تر از پیش‌بینی ۱.۸٪) بازارها را به پیش‌بینی کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور سوق داده است. با این حال، با توجه به بهبود بازار کار و ثبات در شاخص‌های تورم پایه، برخی از تحلیلگران همچنان انتظار کاهش ۲۵ نقطه پایه نرخ بهره را دارند.

در نیوزلند نیز نرخ تورم در سه‌ماهه سوم سال مطابق با پیش‌بینی‌ها ۲.۲٪ اعلام شد، اما فشار برای کاهش نرخ بهره همچنان وجود دارد. بازارها اکنون انتظار کاهش ۵۰ نقطه پایه نرخ بهره در جلسه آتی بانک مرکزی نیوزلند دارند، اگرچه برای کاهش بیشتر به تعدیل انتظارات از سوی فدرال رزرو ایالات متحده نیز نیاز است.

در مجموع، تحولات اخیر در بازارهای جهانی و سیاست‌های اقتصادی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که دلار آمریکا همچنان به عنوان یک ارز امن در مرکز توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد و بازارها نیز با نوسانات قابل توجهی روبه‌رو هستند.

DXY

یورو

روز گذشته، یورو اخبار مثبتی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی دریافت کرد، به طوری که شاخص ZEW در آلمان و منطقه یورو بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. در آلمان، این شاخص از ۱۰ به ۱۳ و در سطح منطقه یورو از ۹ به ۲۰ افزایش یافت. اگرچه این شاخص‌ها به عنوان شاخص‌های نرم محسوب می‌شوند و بانک مرکزی اروپا معمولاً به آن‌ها اهمیت زیادی نمی‌دهد، اما می‌توانند نشان‌دهنده رسیدن به کف رشد منفی و کاهش انتظارات برای سیاست‌های انبساطی باشند.

نرخ برابری EURUSD آمریکا بیشتر تحت تأثیر عوامل خارجی قرار دارد. کاهش شدید قیمت نفت باعث محدود شدن کاهش بیشتر این نرخ به دلایل بازار شده، اما همچنان احتمال می‌رود که با توجه به نزدیک شدن انتخابات آمریکا، موقعیت‌گیری‌های پیش از این انتخابات باعث تضعیف یورو در برابر دلار شود. پیش‌بینی می‌شود که جلسه فردای بانک مرکزی اروپا تأثیر محدودی بر بازارها داشته باشد. سناریوهای مختلفی برای این جلسه بررسی شده، اما به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود که نرخ EURUSD در حدود ۱.۰۹ تثبیت شود، هرچند ریسک‌های موجود بیشتر به سمت کاهش ارزش یورو پیش از ۵ نوامبر است.

EURUSD

پوند

بر اساس این گزارش (گزارش تورم ماه سپتامبر در بریتانیا)، تورم در بخش خدمات که به دقت مورد توجه قرار می‌گیرد، بیشتر از حد انتظار کاهش یافته و از ۵.۶٪ به ۴.۹٪ رسیده است. پیش‌بینی‌ها ۵.۲٪ و بانک مرکزی انگلستان نرخ ۵.۵٪ را پیش‌بینی کرده بود. همچنین، شاخص تورم خدمات هسته (که موارد ناپایدار را حذف می‌کند) نیز به‌طور قابل توجهی از ۴.۹٪ به ۴.۶٪ کاهش یافته است. تورم کل و شاخص تورم هسته‌ نیز کمتر از پیش‌بینی‌ها بود و به ترتیب ۱.۷٪ و ۳.۲٪ را ثبت کردند.

GBPUSD

این داده‌ها به طور قطعی به نفع سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی انگلستان است و زمینه را برای کاهش نرخ بهره در دو جلسه باقی‌مانده امسال (نوامبر و دسامبر) فراهم می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که پوند در کوتاه‌مدت عملکرد ضعیفی داشته باشد. بازارها هم‌اکنون کاهش ۲۵ نقطه پایه نرخ بهره در جلسه نوامبر را پیش‌بینی می‌کنند. با توجه به اظهارات اخیر رئیس بانک مرکزی، اندرو بیلی، که اشاره به امکان افزایش سرعت کاهش نرخ بهره داشت، بازارها ممکن است اکنون به احتمال کاهش ۵۰ نقطه پایه نرخ بهره در نوامبر فکر کنند، زیرا تورم خدمات به زیر ۵٪ رسیده است.

در نهایت، احتمال کاهش ۵۰ نقطه پایه نرخ بهره کم است، اما انعطاف‌پذیری بازارها برای سیاست‌های انبساطی بیشتر، همراه با تحولات مرتبط با بودجه بریتانیا و انتخابات آمریکا، می‌تواند منجر به کاهش ارزش پوند در برابر دلار آمریکا به کمتر از ۱.۳۰ شود. با توجه به حرکت نرم یورو، احتمالاً جفت ارز EURGBP به اندازه جفت ارز GBPUSD جذاب به نظر نمی‌رسد، اما بازگشت به بالای ۰.۸۴۰ برای EURGBP در کوتاه‌مدت ممکن است منطقی باشد.

EURGBP

منبع: ING

عضو کانال تلگرامی اخبار و تحلیل فوری فارکس و انس طلا شوید

پرمخاطب ترین‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *