اخبار فوری فارکس | کامودیتی | ارز دیجیتال | تحلیل فوری اخبار
پر مخاطب ترین

با عضویت در خبر نامه یـــــــــوتــــــــو تایــــــــــمز از اخبار بروکر‌ها مطلع شوید

قدرت دلار با نزدیک شدن به انتخابات افزایش می‌یابد

دلار آمریکا هفته را با قدرت آغاز کرده است. این رشد به دلیل ناامیدی از بسته‌های محرک اقتصادی چین و افزایش انتظارها برای سیاست‌های هاوکیش فدرال رزرو بوده است. با این حال، کاهش قیمت نفت نشان می‌دهد که احتمال افزایش بیشتر دلار در امروز محدود است. همچنین، داده‌های تورم در کانادا و نیوزیلند می‌تواند از ارزهای این کشورها حمایت کند؛ زیرا انتظارات برای سیاست‌های انبساطی (دوباره کاهش نرخ بهره) در این کشورها بالا رفته است.

دلار

دلار آمریکا

دلار آمریکا روز گذشته عملکرد قوی‌ای داشت، در حالی که قیمت نفت کاهش یافت. این اتفاق به دنبال گزارش‌هایی رخ داد که نشان داد اسرائیل برنامه‌ای برای حمله به تأسیسات نفتی و هسته‌ای ایران ندارد.  بسته‌های محرک اقتصادی چین نیز ناامید کننده بود.

با بازگشایی بازارهای آمریکا پس از تعطیلات آخر هفته، ممکن است دلار دوباره با کاهش قیمت نفت هماهنگ شود. با این حال، بازارها تنها 44 نقطه پایه کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا پایان سال را پیش‌بینی می‌کنند و داده‌های اقتصادی آنقدر بهبود نیافته که این پیش‌بینی به 25 نقطه پایه کاهش یابد. اگر دلار همچنان به عملکرد مستقل خود ادامه دهد، ممکن است به دلیل موقعیت‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران پیش از انتخابات آمریکا باشد. بازارهای دارایی به نظر می‌رسد پیروزی کامالا هریس را پیش‌بینی می‌کنند که به عنوان کم‌اختلال‌ترین نتیجه دیده می‌شود. با توجه به نزدیکی رقابت بین نامزدها در نظرسنجی‌های ایالت‌های نوسانی (تاثیر‌گذار در انتخابات)، برخی از موقعیت‌های دفاعی می‌توانند منجر به ورود دلار به بازار شوند.

از نظر داده‌های اقتصادی، در آمریکا امروز داده‌های مهمی منتشر نمی‌شود، به جز شاخص تولیدی فدرال رزرو نیویورک . همچنین، بازارها به اظهارات یکی از اعضای کمیته فدرال رزرو، مری دالی، که فردی بی‌طرف در این کمیته محسوب می‌شود، توجه بیشتری خواهند داشت. روز گذشته، کریس والر، یکی دیگر از اعضای بی‌طرف کمیته، اظهار داشت که در زمینه کاهش نرخ بهره باید با احتیاط بیشتری عمل شود، که این امر به تقویت دلار کمک کرد.

dxy

یورو

یورو در آستانه نشست بانک مرکزی اروپا (ECB) که قرار است پنجشنبه برگزار شود، برخی از ارزش خود را از دست داده است و اکنون به شکل قابل‌توجهی زیر سطح 1.090 دلار قرار گرفته است. اختلاف نرخ‌های بهره میان دلار و یورو دوباره افزایش یافته و این امر باعث شده تا سرمایه‌گذاران موقعیت‌های خود را در جفت ارز EURUSD تغییر دهند. داده‌های کمیسیون معاملات آتی کالاها (CFTC) نشان می‌دهد که تعداد موقعیت‌های خرید خالص یورو در برابر دلار از اوایل سپتامبر از 13.5٪ به 5.9٪ کاهش یافته است.

این تغییر به معنای آن است که جفت ارز EURUSD ممکن است در روند کاهشی خود در نقاطی حمایت شود. مدل‌های کوتاه‌مدت نشان می‌دهند که ارزش منصفانه این جفت ارز در حدود 1.093 است. همچنین، ممکن است دلار به روند کاهش قیمت نفت بازگردد و EURUSD دوباره کمی افزایش یابد. مگر اینکه بانک مرکزی اروپا در نشست پنجشنبه با تصمیم غافلگیرکننده‌ای مواجه شود، جهت‌گیری این جفت ارز در هفته‌ها و ماه‌های آینده توسط رویدادهای اقتصادی ایالات متحده تعیین خواهد شد.

در بریتانیا، آمارهای اشتغال منتشر شده امروز پیام روشنی برای بانک مرکزی انگلستان ارسال نکرده است. نرخ بیکاری کاهش یافته، اما این شاخص به‌عنوان یک معیار بسیار معتبر در نظر گرفته نمی‌شود. همچنین، رشد دستمزدها بدون احتساب پاداش‌ها به همان میزان که انتظار می‌رفت، کاهش یافته است. اکثر بخش‌های اقتصادی اکنون نرخ خالی بودن شغل‌ها را زیر سطح میانگین قبل از دوران کووید دارند، زمانی که رشد دستمزدها حدود 3.5٪ بود که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از میزان فعلی 5٪ است. اقتصاددانان معتقدند که احتمال کاهش بیشتر رشد دستمزدها وجود دارد و این به بانک مرکزی انگلستان اجازه می‌دهد با اطمینان بیشتری نرخ بهره را کاهش دهد. فردا نیز شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) بریتانیا مهم‌ترین رویداد برای بازارهای استرلینگ است و احتمال می‌رود که جفت ارز EURGBP سطح 0.8400 را دوباره آزمایش کند.

eurgbp

دلار کانادا

انتظارات بازار برای کاهش نرخ بهره بانک مرکزی کانادا (BoC) ممکن است با چالش مواجه شود. هفته گذشته آمار اشتغال کانادا بهتر از حد انتظار بود؛ میزان اشتغال 47 هزار نفر افزایش یافت، که تقریباً دو برابر پیش‌بینی‌ها بود و نرخ بیکاری به طور غیرمنتظره‌ای به 6.5 درصد کاهش یافت. در همان روز، بانک مرکزی کانادا گزارشی از چشم‌انداز کسب‌وکار منتشر کرد که نشان‌دهنده کاهش انتظارات تورمی بود، اما خوش‌بینی نسبت به کسب‌وکارها و فروش آینده افزایش یافته است.

این داده‌ها، همراه با تغییرات سیاست‌های فدرال رزرو به سمت سیاست‌های هاوکیش‌تر، به نظر می‌رسد که شرط‌بندی‌ها بر روی کاهش 50 نقطه پایه نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا در سال جاری را کاهش دهد. با این حال، بازارها همچنان کاهش 71 نقطه پایه نرخ بهره طی دو جلسه آینده بانک مرکزی کانادا را پیش‌بینی می‌کنند، که 37 نقطه پایه آن مربوط به اعلام نرخ بهره هفته آینده است. امروز آمار تورم کانادا منتشر می‌شود، اما بعید است که این داده‌ها تأثیر عمده‌ای بر انتظارات بازار برای نرخ بهره بانک مرکزی داشته باشد. انتظار می‌رود که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) زیر 2.0٪ کاهش یابد، اما شاخص‌های تورم هسته احتمالاً تغییر چندانی نخواهند کرد. این موضوع همچنان بر لزوم کاهش نرخ بهره تأکید دارد، اما وضعیت بهبود اشتغال کاهش 50 نقطه پایه را توجیه نمی‌کند. پیش‌بینی می‌شود که دلار کانادا (CAD) در مقایسه با ارزهای دیگر عملکرد بهتری داشته باشد، چرا که احتمالاً انتظارات برای سیاست‌های هاوکیش‌تر بانک مرکزی کانادا تقویت خواهد شد.

همچنین، دلار نیوزیلند نیز امروز با چالش تورم روبرو خواهد شد. بانک مرکزی نیوزیلند به دلیل کاهش تورم و نگرانی‌های رشد، نرخ بهره را به میزان 50 نقطه پایه کاهش داده است و بازارها احتمال کاهش بیشتر در ماه دسامبر را مطرح می‌کنند. اگرچه CPI کلی ممکن است به محدوده هدف 2.0 درصد نزدیک شود، اما احتمال دارد تورم غیرقابل‌تجارت بیش از حد انتظار افزایش یابد. در نهایت، دلار نیوزیلند نیز ممکن است از تورم کمک بگیرد و خریداران جدیدی پیدا کند.

usdcad

منبع: ING

عضو کانال تلگرامی اخبار و تحلیل فوری فارکس و انس طلا شوید

پرمخاطب ترین‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *