
دولت عراق رسماً اعلام کرده که ایده خروج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اصلاً روی میز آنها نیست و حتی به آن فکر هم نمیکنند. مقامات بغداد تأکید کردهاند که به عنوان یکی از بنیانگذاران و دومین تولیدکننده بزرگ این کارتل نفتی، تعهد کامل به سیاستها و استراتژیهای این سازمان دارند.
پشت پرده این شایعات چه بود؟
عراق در ماههای گذشته برای پایبندی به سهمیههای تعیینشده اوپک پلاس و جبران مازاد تولید قبلی خود، تحت فشار بود. همین موضوع باعث شده بود برخی تحلیلگران تصور کنند که بغداد شاید برای آزادی عمل بیشتر در فروش نفت، به فکر خروج (مثل مسیر پیشین برخی کشورها مانند آنگولا، امارات) بیفتد. اما بیانیه جدید نشان میدهد که عراق ترجیح میدهد منافع اقتصادی و ثبات بازار را در سایه اتحاد با عربستان و سایر اعضا جلو ببرد تا اینکه بخواهد به تنهایی وارد ماراتن فروش شود.



















